Czy ser żółty jest wrogiem diety?

Posted by

Ser żółty i dieta to słowa, które dla niektórych nie mają racji wspólnego bytu. Wynika to z faktu, że ten dziurawy, żółty smakołyk postrzegany jest jako skupisko kalorii i nasyconych tłuszczów, w największym stopniu odpowiedzialnych za tycie. Czy jednak niezbędna jest jego całkowita eliminacja? Niekoniecznie.

Ser żółty i jego rodzaje

O tym, jak powstaje ser i jak wygląda nie będziemy opowiadać – jaki jest ser każdy widzi. To, ile kalorii zapewni Ci porcja sera zależy od tego, jakiego rodzaju on jest, a to z kolei uzależnione jest od gatunku mleka, z jakiego ser powstaje – krowiego, koziego lub owczego. Co więcej, serowego podziału dokonuje się również ze względu na rodzaj technologii wykorzystywany do jego stworzenia. W taki sposób powstają sery podpuszczkowe, kwasowe, kwasowo-podpuszczkowe i zwarowe.

Czy ser jest kaloryczny? To zależy od rodzaju

Na pytanie „ile kalorii ma ser?” nie odpowiemy jednoznacznie. Dlaczego? Bo dawka kalorii różni się w zależności od rodzaju sera, na jaki się zdecydujesz. W ten sposób ser gouda, tak dobrze wszystkim znany, w dawce 25 g dostarczy Ci 79 kcal, ser edamski odrobinę więcej, bo około 90 kcal, a ser tylżycki najmniej, bo w dawce 20 g około 63 kcal.

Warto zaznaczyć, że każdy z serów zawiera w sobie dużą dawkę soli, a przy tym nie dostarcza do organizmu ani odrobiny witamin C ani błonnika.

Czy warto jeść ser żółty podczas diety?

My sądzimy, że tak. Nawet podczas najbardziej rygorystycznej diety warto przewidzieć miejsce w jadłospisie dla tego żółtego dziurawca. Dlaczego? Oto kilka podstawowych powodów.

Ser to nie tylko skupisko kalorii, ale również wielu wartości odżywczych

W tym rządzi przede wszystkim wapń. W jednym, przeciętnej wielkości plasterku jest go więcej niż w szklance mleka czy garści twarogu. Przy tym taka dawka wapnia jest zdecydowanie łatwiej przyswajalna dla organizmu, a więc i bardziej skuteczna. Jest jednym z podstawowych budulców kości, a przy tym poprawia metabolizm – niezwykle ważny w trakcie odchudzania.

Ser żółty dba o zęby

Czy wiesz, że przeżuwanie żółtego sera podnosi poziom pH w jamie ustnej i tym samym zapobiega powstawaniu próchnicy? To nie tylko opinia wynikająca z naszego doświadczenia, ale przede wszystkim badań naukowców z Academy of General Dentistry.

Ser żółty – podstawowe źródło pełnowartościowego białka

Pełnowartościowym białkiem nazywa to, pochodzenia zwierzęcego, w specjalistycznym języku określane mianem kazeiny. Jeden plasterek sera żółtego dostarczy Ci aż 5-8 h białka.

Uważaj:

Jeśli jesteś na diecie zbilansowanej lub wysokowęglowodanowej, nie powinieneś spożywać sera żółtego w nadmiarze. Jednym plasterkiem zapewnisz swojemu organizmowi aż 5-10 g tłuszczu nasyconego. Najrozsądniej będzie nie uznawać sera za główny element posiłku, a dodatek do śniadania, obiadu lub kolacji.

Ser żółty poprawia humor

Ser żółty zawiera w sobie również szereg elementów, które poprawiają ogólne samopoczucie:

  • tryptofan,
  • seratonina,
  • chrom wyciszający cały organizm,
  • magnez działający uspokajająco,
  • witamy z grupy B poprawiające gospodarkę węglowodanową.

Jaki jest więc z tego wniosek? W rozsądnej, przemyślanej dawce ser żółty na pewno wspomoże Twoją dietę. W zbyt dużej może jej zaszkodzić, głównie za sprawą swojej zasobności w tłuszcze nasycone.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.