Orzech – mała przekąska, gwarancja zdrowia

Posted by

Czasami masz ochotę przekąsić coś małego? Niezależnie od tego, czy traktujesz to jako przezwyciężenie głodu czy dodatek do wcześniejszego posiłku, warto zadbać o to, żeby ten drobiazg miał w sobie więcej dobrego niż na pierwszy rzut oka może posiadać. Orzech – to nasz kandydat numer jeden. Powitajcie go gromkimi brawami!

O zbawiennym działaniu orzecha opowiadają nawet naukowcy

Najchętniej ci, prowadzący badania pod szyldem Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii. Wyobraź sobie sytuację, w której naukowcy ściągają kilkaset tysięcy ludzi, z różnych stron świata, nawet najbardziej odległych krajów. Część z badanych cierpi na chorobę wieńcową, inni przechodzą leczenie poudarowe, a jeszcze inni narzekają na powikłania związane z układem krążenia i nowotworami. Wszystkim oferuje się tę samą dietę i choć pojawiają się między ich organizmami drobne różnice to jedno ich łączy, jedno i najważniejsze – zmniejszenie ryzyka zachorowalności związanego, a jakże, z codziennym spożyciem orzechów.

Pół garści orzechów – mniejsza szansa na zachorowanie

Odrobina danych i statystyk

Powyższa sytuacja potwierdziła kilka tez. Na pewno fakt, że dzienna dieta zawierająca w sobie co najmniej 20 gramów orzechów (nie więcej niż połowa garści) skutkuje zmniejszonym ryzykiem choroby sercowo-naczyniowej o 30%, nowotworów o 15%, a przedwczesnej śmierci o 22%. Ostatni element statystyki uzależniony jest od tego, że orzechy wpływają korzystnie również na układ oddechowy. Co więcej, naukowcy odkryli zbawienne działanie orzechów również w związku z… cukrzycą! Tutaj ryzyko zachorowania spada aż o 40%.

Które z orzechów są najzdrowsze?

Ciężko powiedzieć, bo w zasadzie wszystkie orzechy wykazują korzystny wpływ na organizm człowieka. W tym orzechy włoskie, laskowe, a nawet ziemne, mimo że przecież są roślinami strączkowymi.

Co w orzechu jest takiego cudownego?

To już nie pierwszy raz, kiedy orzechy wprawiają nas w zachwyt. Ich skład na to zasługuje, bo cechują się zarówno wysoką zawartością

  • błonnika pokarmowego,
  • składników mineralnych,
  • wielonienasyconych kwasów tłuszczowych,
  • antyoksydantów.

Każdy z tych elementów kolejno poprawia pracę układu pokarmowego, kondycję mózgu (w tym pamięć i koncentracja), przeciwdziała stresowi oksydacyjnemu oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia.

Uwaga!

Tutaj nie sprawdzi się zasada im więcej, tym lepiej. Orzechy zawierają sporo tłuszczu i tym samym są wysokokaloryczne. Umiarkowane ich spożycie jest gwarancją poprawy zdrowia, ale większa ilość na żadnym etapie badań nie wykazała wyników lepszych. Zapomnij więc o orzechowym opychaniu się!

Różnorodność, łatwy dostęp i uniwersalność

Nikt nie powiedział, że orzechy musisz zajadać w ich podstawowej postaci, i to garściami. W sklepowej ofercie możesz przecież znaleźć orzechy pralinkowe, bakaliowe, batony z orzechami, sałatki czy nawet zupy. To różnorodność rzadko spotykana w tak drobnych przekąskach i naprawdę warto z tego skorzystać. Szkoda by przecież było znudzić się orzechami już po kilku dniach prawidłowej diety, nie?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.