Odwodnienie – jak je rozpoznać?

Posted by

Latem, kiedy temperatura osiąga bardzo wysokie wartości o odwodnienie nie jest trudno. Tym bardziej, kiedy jesteś skupiony na diecie i treningach. Kluczem do zachowania zdrowia jest umiejętność zapobiegania odwodnieniu lub jego rozpoznania i zwalczania. Jak to zrobić? Już tłumaczymy.

Dlaczego woda jest tak ważna?

Zanim przejdziemy do sedna warto jednak wspomnień, dlaczego woda ma tak duże znaczenie w Twoim organizmie i dlaczego odpowiednie nawodnienie jest podstawą zdrowego funkcjonowania.

  • Woda jest głównym składnikiem każdego organizmu.
  • Zajmuje aż 50-70% jego objętości ciała.
  • Za jej sprawą w ciele człowieka zachodzą wszystkie niezbędne procesy.
  • Woda buduje i aktywizuje komórki.
  • Kontroluje proces odnowy komórkowej.
  • Usuwa wszystkie zbędne i trujące składniki oraz poprawia koncentrację.

Jak więc nie dbać o jej poziom?

Czym jest odwodnienie organizmu?

Odwodnienie, jak nietrudno się domyślić, jest tym etapem, w którym organizm traci więcej wody niż otrzymuje. Największym źródłem wody są napoje, ale nie jedynym. Woda do organizmu dostarczana jest również dzięki owocom i warzywom, które mimo stałej konsystencji mają w sobie aż do 90% wody. O tym, ile płynów powinieneś otrzymać informuje Cię pragnienie. Straty wody są za to zjawiskiem ciągłym i dla zdrowia bardzo niebezpiecznym.

Objawy odwodnienia

Pragnienie i mniejsza ilość oddawanego moczu

Pierwszym i najłatwiejszym do zauważenia objawem jest uczucie pragnienia i, idąca za tym, zmniejszona ilość oddawanego moczu. W takiej sytuacji mocz staje się bardziej gęsty i zyskuje ciemniejszą niż zwykle barwę.

Ograniczone pocenie się

Kolejnym symptomem jest zatrzymanie produkcji potu. Nie jest to tak korzystne, jak mógłbyś pomyśleć, bo pot odpowiada za regulację temperatury Twojego ciała. Przy jego braku ciało przegrzewa się. Pojawiają się pierwsze skurcze mięśni, omdlenia, mdłości, a nawet wymioty. Za tym idzie obniżony poziom koncentracji, poczucie wiecznego zmęczenia, a nawet ból.

Sucha skóra

Wodne braki przekładają się również na to, co na zewnątrz. Jeśli zauważasz, że Twoja skóra przesusza się, a na jej powierzchni pojawiają się nietypowe przebarwienia, bierz do ręki butelkę z wodą i nadrabiaj.

Skutki odwodnienia

Odwodnienie pociąga za sobą szereg niekorzystnych skutków, zarówno w wysportowanym, jak i rozleniwionym organizmie. Do tych, które występują najczęściej można zaliczyć podwyższone ciśnienie krwi, senność, przewlekłe zmęczenie i kłopoty ze wzrokiem. Jeśli nie zredukujesz problemu na tym etapie, później mogą pojawić się problemy z nerkami i zapalenie pęcherza.

Jak wspomnieliśmy, odwodnienie ma niekorzystny wpływ również na zdrowie sportowca. Zwróć uwagę, że trenujący mają znacznie większe zapotrzebowanie na wodę, a podczas wykonywania intensywnych ćwiczeń tracą sporą część zapasów. Dużych rozmiarów odwodnienie może obniżyć wydolność fizyczną i zakłócić gospodarkę elektrolitową organizmu. Wzrasta temperatura ciała, utlenienie mięśni się zmniejsza, następuje szybsze wykorzystanie dostępnego glikogenu, a zdolność do wysiłku zdecydowanie się zmniejsza.

Pij wodę, ciesz się zdrowiem

Objawy i skutki odwodnienia już przedstawiliśmy. Większość z nich jest bardzo niebezpieczna dla zdrowia. To powinno być zachętą dla Ciebie do tego, żeby kontrolować ilość przyjmowanych płynów i ,jeśli to konieczne, zwiększyć ją.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.