Chcesz przedłużyć swoje życie? 8 porcji warzyw i owoców dziennie to podstawa

Posted by

Chcesz zachować dobrą formę na lata? W takim razie pamiętaj, że zjedzenie jednej marchewki na tydzień nie wystarczy. Konieczny jest zestaw 8 porcji warzyw i owoców dziennie.

Instytut Żywności i Żywienia. To od nich się zaczęło

Nie tylko my twierdzimy, że spożycie świeżych warzyw i owoców to podstawa. Tę samą tezę głosi Instytut Żywności i Żywienia, a stworzoną w 2016 r. nową piramidą (zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej) odpowiada na stale rosnące zachorowania na choroby układu krążenia i nowotwory. Wiesz, że to one w większości są przyczyną przedwczesną zgonów dziesiątek milionów ludzi? Pojawia się więc pytanie – ile trzeba jeść, żeby zachować zdrowie i cieszyć się dobrą formą? Do niedawna odpowiedź na to pytanie była jedną wielką niewiadomą, ale teraz wiemy. Wiemy i podpowiadamy.

Typowe „5 porcji” to za mało

I znów powołujemy się nie tylko na własną wiedzę i doświadczenie, ale również badania specjalistów, w tym przypadku International Journal of Epidomology. Fachowcy po dokładnej analizie doszli do wniosku, że to nie 500, a 800 gram świeżych warzyw i owoców dziennie lub jak wolisz – 8 porcji zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci aż o 50%, a szansę na chorobę serca lub układu krążenia o 25%! Robi wrażenie, co? Na nas zrobiło, dlatego jeszcze tego samego dnia chcieliśmy się dowiedzieć czym cechują się warzywa i owoce, że tkwi w nich taka magiczna moc.

Warzywa i owoce. Co w nich takiego dobrego?

Po pierwsze, warzywa i owoce to bogate źródło błonnika i przeciwutleniaczy, czyli witaminy C i potasu. Te pomagają w obniżeniu poziomu cholesterolu, ciśnienia krwi i dbają o pojawiające się stany zapalne w organizmie. Co pewnie ważne dla większości z Was – te składniki znacząco poprawiają funkcjonowanie naczyń krwionośnych, co bezpośrednio chroni przed nadwagą i otyłością.

Czy wiesz, że…?

Badania przeprowadzone przez Norweski Uniwersytet Nauki i Technologii wskazują, że sumienne podejście do regularnej i zdrowej diety, zawierającej w sobie 8 porcji świeżych warzyw i owoców dziennie mogłoby zapobiec śmierci aż 8 mln. ludzi. I to każdego roku.

Warzywa smaczne i zdrowe, ale czy wszystkie?

8 porcji warzyw i owoców dziennie to sporo. W tak obszernej diecie trzeba jednak kierować się również rozsądkiem, bo, uwaga, większość warzyw, mimo że smaczna nie jest zdrowa.

Najkorzystniej na organizm działają jabłka, gruszki, zielone warzywa liściaste i owoce cytrusowe, czyli wszystko, co bogatę w witaminę C.

To one wpływają na zmniejszenie ryzyka choroby sercowo-naczyniowej. I w sumie nic więcej.

Gryz jabłka czy garść suplementów?

Przy tak bogatej i może czasami mało zróżnicowanej diecie reklamy suplementów i magicznych tabletek kuszą jeszcze bardziej, co? Nie traktuj tego jako oszustwa. Korzystny wpływ na Twój organizm mają zarówno świeże, naturalne posiłki, jak i wszelkiego rodzaju suplementy, doskonale sprawdzające się w postaci dodatku.

Jeśli spytasz nas czy warto zaryzykować i zamiast standardowych 5 porcji wybrać 8, odpowiemy – tak! Dlaczego? Bo możesz tylko zyskać. Proste.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.