Błonnik pokarmowy. Niezbędny element każdej diety?

Posted by

Słyszałeś o zbawiennym działaniu błonnika? To składnik, który już po przełknięciu przechodzi do przewodu pokarmowego i tam pełni mnóstwo różnorodnych funkcji, wspomagając Twój organizm i poprawiając skuteczność stosowanej przez Ciebie diety.

O błonniku pokarmowym słów kilka

Błonnik pokarmowy, nazwany również włóknem pokarmowym, nie jest pojedynczym elementem, a grupą substancji podchodzenia roślinnego, która, wbrew pozorom, nie podlega trawieniu w organizmie. Tuż po przełknięciu błonnik przemieszcza się do układu pokarmowego, gdzie poddawany jest dziesiątkom skomplikowanych procesów trawiennych. W taki sposób organizm rozkłada go na pojedyncze cząstki, które bez problemu może wchłonąć i odebrać z nich to, co najlepsze.

Błonnik pokarmowy cechuje się wysoką odpornością na działanie enzymów trawiennych, przez co nie jest rozkładany i trafia bezpośrednio do jelita grubego, a następnie odbytu i jest skutecznie wydalany. Sądzisz, że błonnik jest zaledwie dodatkiem? Błąd. Pełni on tyle niezbędnych funkcji, że jego niedobór jest odczuwalny w każdej diecie, a przy odrobinie pecha może stać się przyczyną wielu nieprzyjemnych, zdrowotnych dolegliwości.

Jakie zadania błonnik spełnia w Twoim organizmie?

  • pobudza produkcję śliny,
  • redukuje poziom glukozy we krwi,
  • zwiększa odporność organizmu na cholesterol pokarmowy,
  • poprawia pracę jelit,
  • usuwa zalegające w jelitach zanieczyszczenia,
  • zmniejsza szansę na zachorowanie na hemoroidy i nowotwór jelita grubego
  • wspomaga dietę i pomaga w walce ze zbędnymi kilogramami.

Wyżej podaliśmy te główne. Teraz skupimy się na tych zadaniach błonnika, które poprawią skuteczność Twojej diety. Gotowy?

Zmniejsza apetyt, na słodkości też

Jeśli masz już za sobą pierwsze dietetyczne poczynania, to na pewno wiesz, że ciężko jest oprzeć się chęci podjadania i z dnia na dzień poprawić systematyczność spożywanych posiłków. W tym jednak może pomóc Ci właśnie błonnik pokarmowy, bo po pierwsze – przez zdolność pęcznienia pod wpływem wody daje uczucie sytości, po drugie – frakcje odpowiedzialne za rozpuszczenie błonnika jednocześnie utrudniają wchłanianie glukozy, a więc obniżają poposiłkowe stężenie cukru we krwi.

Obniża wartość kaloryczną diety

Błonnik pokarmowy charakteryzuje się bardzo niską wartością energetyczną, dlatego produkty zawierające błonnik, spożyte nawet w dużej ilości skutkują niewielką dawką kalorii. Przy tym zwiększają gęstość całego posiłku, bo błonnik posiada również zdolność do chłonięcia wody, a ta, jak powszechnie wiadomo, nie posiada żadnych kalorii. Chcesz jeść dużo, ale przy tym nie narażać swojej wagi na niekontrolowany wzrost? Błonnik Ci w tym pomoże.

Oczyszcza jelita

Najpopularniejszą i najczęściej docenianą cechą błonnika jest jego umiejętność perystaltyki jelit, czyli poprawy ich ruchu i przez to jeszcze większa skuteczność w ich oczyszczaniu. To pozwala zwiększyć częstotliwość wypróżnień i wyeliminować problem zaparć. Czy wpływa to bezpośrednio na spadek wagi? Niekoniecznie, ale za to gwarantuje uczucie lekkości.

Źródła błonnika pokarmowego

Skoro już wiesz jak działa i w czym pomaga błonnik pokarmowy, to warto dowiedzieć się również gdzie możesz go znaleźć. To zadanie względnie proste, bo włókno pokarmowe znajduje się w szeregach produktów, w tym głównie w zbożach, owocach i warzywach. Konkretnie? Błonnik znajdziesz w chlebie razowym, makaronie, głównie tym wykonanym z mąki pełnoziarnistej, brązowym ryżu i otrębach.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.